65cc7458115cd32b9a0feb119
لیستوفر آرماتور چیست و نحوه تهیه آن

 

لیستوفر چیست؟

می توان لیستوفر (Listofer) را راهنمای کارگاه آرماتوربندی خم و برش آرماتورها دانست. در حقیقت به بیان ساده تر با تهیه لیستوفر می توانیم به تهیه و نصب آرماتورها سرعت ببخشیم.

 

لیستوفر به انگلیسی

در واقع به لیستوفر (listofer) که برای تهیه و محاسبه میزان میلگرد و مصالح مورد نیاز در پروژه های ساختمانی به کار می رود Bar Bending Schedule یا به اختصار BBC می گویند.

یادگیری اصطلاحات و کلمات مربوط به میلگرد، به شما کمک می کند که مراجع آموزشی انگلیسی را به خوبی متوجه شوید. این موضوع به شما در مهارت نقشه خوانی کمک خواهد کرد.

لیستوفر هوشمند

همانطور که پیش از این اشاره کردیم برای محاسبه میزان مصالح مورد نیاز در یک بنا می توانیم از محیط نرم افزاری و هوشمند سازی شده استفاده کنیم تا به این ترتیب از پرت میلگرد و هدر رفتن هزینه مصالح جلوگیری کنیم.

برنامه ها و اپ های هوشمند به ما این امکان را می دهند که به صورت اتوماتیک میزان میلگرد مصرفی در یک ساختمان را محاسبه کنیم. از دیگر مزایای استفاده از اپلیکشن ها و نرم افزارهای هوشمند می توان به محاسبه سریع وزن آرماتور، امکان مشاهده انواع خم میلگرد، استفاده از فرمول های موجود و فضای هوشمند سازی شده برنامه جهت تسریع در سرعت محاسبه و تهیه لیستوفرهای کارگاهی و در نهایت تسریع در روند انجام متره و برآورد سازه های بتنی اشاره کرد.

نکات مهم در مورد لیستوفر میلگرد یا آرماتور

به طور معمول در زمان برگزاری یک مناقصه، مشاور لیستوفر میلگردها را تهیه و در نقشه ها قرار می دهد. این مسئله باعث می شود که پیمانکار در هنگام پیشنهاد، دیدی کلی تر و جامع تری نسبت به حجم آرماتورهای مصرفی در هر مرحله پیدا کند. بحث لیستوفر تنها به پیشنهاد قیمت ختم نمی شود و موضوع مهم تر این است که زمانی که پیمانکار شروع به کار می کند لازم است که در هر مرحله از کار میلگردهای مورد نیاز را تهیه کند.

می توان گفت که در حقیقت لیستوفر کمک بزرگی به مترور می کند و سرعت کار محاسبات را افزایش می دهد. در حقیقت لیستوفر می تواند یک راهنمای کاملی برای آرماتوربند جهت برش و خم آرماتورها باشد. علاوه بر این، لیستوفر می تواند تا حدود زیادی از پرت و هدر رفتن آرماتورها جلوگیری کند.

آرماتوربندی فونداسیون

در نظر بگیرید که می خواهید آرماتوربندی فونداسیون را انجام دهید. آرماتورها تهیه شده اند و یک آرماتوربند قصد دارد که آرماتوربندی فونداسیون را بدون لیستوفر انجام دهد. در صورتی که نقشه به شخص آرماتوربندی داده شود و او شروع به برش آرماتورها کند، به دلیل عدم دید کامل نسبت به حجم آرماتورهای فونداسیون از گوشه ای از نقشه برش را شروع می کند. این کار باعث بالا رفتن پرت می شود.

لازم است که قبل از شروع به کار لیستوفر تهیه شده باشد تا مشخص شود که در هر قسمت چه تعداد آرماتور با چه طول، سایزی و چه مقدار خم آرماتور لازم است. این مسئله باعث می شود که آرماتوربند متوجه شود که وقتی برش آرماتور را انجام می دهد از باقیمانده برش در چه جایی باید استفاده کند. البته قطعا لازم است که یک نظارت درست و دقیق بر کار آرماتوربند در هنگام استفاده از لیستوفر وجود داشته باشد تا به این ترتیب میزان خطا به حداقل برسد.

در صورت عدم وجود لیستوفر در نقشه ها تکلیف چیست؟

همواره باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که در صورت عدم وجود  لیستوفر در نقشه ها، لازم است که آن توسط دفتر فنی تهیه شود. لازم است که این نکته را مدنظر قرار دهید که در هنگام استفاده از لیستوفر موجود در نقشه ها، نمی توان به صورت قطعی به لیستوفرهای نقشه اعتماد کرد. بر همین اساس، لازم است که در هنگام خرید آرماتور، لیستوفر توسط دفتر فنی کنترل شود و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاح شود یا از ابتدا توسط دفتر فنی و مهندس مترور پیش از استارت کار تهیه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button