تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی یکی از فاکتورهای تعیین کننده در کاربرد انواع میلگردها خواهد بود. انواع میلگرد صنعتی با میلگردهای مورد استفاده در ساختمان سازی از جنبه های مختلفی مانند شکل ظاهری، سایز، ترکیب شیمایی، خواش مکانیکی، قیمت و … با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله از آهن ملل ۷ تفاوت اصلی این دو نوع میلگرد را بررسی و با یکدیگر مقایسه می کنیم. با ما همراه باشید.

میلگرد (Rebar)، میله ای طویل و توپر از جنس فولاد است که در دو دسته ساده و یا آجدار تولید می شود. میلگردهای ساده و آجدار در کشور بر اساس استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲ در چهار گرید A1،  A2، A3 و A4  تولید می شوند. میلگرد ساده همان میلگرد A1 و میلگردهای A2، A3 و A4 نیز میلگردهای آجدار هستند.

  • میلگرد ساده به میلگردی گفته می شود که در تمام سطح آن هیچگونه آج یا برجستگی وجود ندارد.
  • میلگردهای آجدار بر روی سطح خود دارای برجستگی یا دندانه هایی هستند که به آن ها آج گفته می شود.آج هر کدام از میلگردهای A2، A3 وA4   با یکدیگر متفاوت است. توصیه می کنیم برای آشنایی با تفاوت های انواع میلگردهای A1،  A2، A3 و A4  مقاله زیر را مطالعه نمایید.

میلگرد ساختمانی چیست؟ 

هر دو نوع میلگرد ساده و آجدار در ساختمان سازی استفاده می شوند، اما به دلیل پیوند بهتر میلگرد با بتن و افزایش استحکام سازه، کاربرد میلگردهای آجدار بیشتر از میلگرد ساده است. به همین دلیل به انواع میلگرد آجدار، میلگرد ساختمانی گفته می شود. به طور کلی میزان استفاده از انواع میلگرد در ساختمان سازی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • میلگرد A1: استفاده کمتر به دلیل سختی کمتر، نداشتن آج و پیوند کمتر با بتن
  • میلگرد A2 و A3: بیشترین استفاده به دلیل سختی و استحکام بالا و اتصال مناسب با بتن
  • میلگرد A4: استفاده کمتر، با وجود استحکام بالا و بهبود خواص انعطاف و جوش پذیری

یکی از دلایل استفاده کم از میگرد A4 نسبت به دیگر میلگرد های آجدار، قیمت بالای آن است. به طور کلی قیمت میلگرد A4 کمی بالاتر از سایر میلگردهای آجدار و قیمت میلگرد A3 نیز در ابعاد مشابه، کمی بیشتر از میلگرد A2 می باشد، اما در کل تفاوت قابل ملاحظه ای میان قیمت دو میلگرد A2 و A3 وجود ندارد.

 
Call Now Button